Dry Needling

Dry needling is een behandeltechniek waarbij een zeer dun naaldje door huid en spier direct in een triggerpoint wordt geprikt. Deze techniek is uiterst effectief voor de behandeling van myofasciale pijn en triggerpoints. Omdat er geen vloeistof wordt geïnjecteerd, spreekt men van dry needling.

De therapeut voelt eerst waar het triggerpoint zich bevindt. Het triggerpoint wordt dan tussen twee vingers vastgezet, waarna het naaldje snel door de huid wordt getikt. De meeste patiënten voelen het inbrengen van de naald niet of nauwlijks. Daarna brengt de therapeut het naaldje door de spier naar het triggerpoint toe. Dit is een niet pijnlijk dof gevoel. Als de naald het triggerpoint raakt geeft dit wel een korte pijnsensatie, een zogenaamde “twitch”. Patiënten beschrijven het als een kleine elektrische schok, anderen beschrijven het als een soort verkramping.

De therapeut beweegt het naaldje op en neer om zoveel mogelijk vezeltjes van het triggerpoint los te maken. Tijdens het prikken kan de uitstralende pijn, veroorzaak door het triggerpoint gevoeld worden. Als u daarbij uw bekende pijn voelt, dan is de kans zeer groot dat het een positief effect oplevert. De spier wordt soepeler, de bewegelijkheid vergroot en de pijn kan al direct minder zijn.

Na de behandeling kan de spier flink gevoelig, stijf of beurs (als een blauwe plek) aanvoelen. Dit gevoel blijft meestal een paar uur tot 2 dagen bestaan. Daarna merkt u een afname van de uitstralende pijnklachten en een toename van de beweeglijkheid. Andere positieve effecten die regelmatig genoemd worden zijn een toename van de eigen energie en een gevoel van algehele ontspanning.

Hoewel de techniek van dry needling soms als onprettig ervaren wordt, is hij zeer effectief om een snel herstel te bereiken. Directe ontspanning en herstel van de stofwisseling in de spier zelf, resulteren in een snelle pijnafname en functieherstel van de spier. Als de spieren ontspannen zijn, kan gewerkt worden aan de verbetering van de beweeglijkheid van de gewrichten en aan het verbeteren van de kracht en de coördinatie. Dry needling is dus geen zelfstandige therapie maar een techniek die onderdeel is van de totale fysiotherapeutische behandeling

kijkt u voor meer informatie op www.myopain.nl